Jaaroverzicht 2022

Zo ondertussen een traditie aan het eind van het jaar, ook bij Kyorakukan een terugblik op het jaar 2022 en alvast een kijkje naar 2023!

Het was een raar jaar, droog en heel lang warm geweest. Daarnaast heeft de oorlog in Oekraïne voor de hele wereld zo zijn gevolgen veroorzaakt. Het evenwicht wereldwijd kan maar zo verstoord zijn.
Na 2 jaar COVID toch weer een flinke tegenslag in de wereld.

Mooie opkomst tijdens de 4 stijlen stage

Gelukkig dit jaar zonder onderbrekingen kunnen trainen. De 4 stijlen stage is aardig bezocht en was de buiten les op Amelisweerd bijna als vanouds ware het niet dat we last hadden van dat andere fenomeen… Personeels tekort. Daarom de bar al dicht na de training en viel er niets te proosten.

De jaarlijkse seizoensafsluiter, de buitenles in Amelisweerd

Na de zomer vakantie kwam de strand training te vervallen ivm een te lage opkomst. Waren er maar amper kyu examens, en heeft menigeen moeite gehad de Aikido draad na 2 jaar COVID maatregelen, weer op te pakken. Helaas zijn een paar vaste en gevorderde leden ermee gestopt. De dojo Wijk bij Duurstede heeft ervoor gekozen zich los te maken van Kyorakukan en zelfstandig verder te gaan. Jammer is wel dat ze zich profileren als de dojo die de vorm en stijl van Nishio Shihan en Shishiya Shihan uit dragen, er is echter maar 1 gelegitimeerde dojo in Nederland en dat is Kyorakukan.

In het najaar konden we sinds lange tijd weer Dan examens af nemen, dit maal in Breda. In totaal zijn er 4 leden opgegaan waarvan 2 voor Shodan, 1 voor Nidan en tot slot 1 voor Sandan. Ondanks de lange “pauze” lieten de kandidaten zien dat ze flink voor de stof hebben getraind en lieten dan ook mooie examens zien.

Voor 2023 staan er alweer wat evenementen in de planning. De jaarlijkse 4 stijlen stage krijgt vorm en de planning daarvoor volgt zo spoedig mogelijk. Kijkt de technische commissie alweer naar de volgende kyu en Dangraad kandidaten voor 2023. Ook hebben we weer een serieuze start gemaakt met het onderdeel Toho Iai. Is er langzaam maar zeker weer wat nieuwe aanwas van leden en hebben we alweer een  buitenlandse gast docent op het oog voor 2023, etc etc.

Ook hopen we dat na 3 jaar sensei Shishiya zijn weg weer weet te vinden naar Europa voor een seminar. Kortom het beloofd weer een mooi jaar te gaan worden!

Langs deze weg wil ik onze docenten en bestuursleden bedanken voor hun tomeloze inzet het afgelopen jaar weer! Zonder jullie kan Kyorakukan niet draaien en zonder onze leden niet bestaan.
Ik wens alle leden, lezers, vrienden en kennissen van onze dojo’s fijne feestdagen en alle goeds voor 2023!

Albert