Jaaroverzicht 2017

Beste aikidoka,

Het is ondertussen een traditie aan het worden, mijn jaarlijkse terugblik op het jaar en een beetje het nieuwe jaar in te kijken.

Seminar Shishiya Sensei in Horice, Tsjechie

We begonnen het jaar met de Deshi brunch in januari, een jaarlijks bedankje aan het extra werk wat ze vaak doen. In februari hadden we de 4 stijlen stage dit keer in Houten welke als vanouds erg goed bezocht werd. In maart vlogen enkele van onze leden naar Horice in Tsjechië om aan de stage van Shishiya aldaar deel te nemen. Daarbij werd Praag ook even als bestemming mee genomen! In mei en oktober was ik weer in de Filipijnen om op de Ateneo universiteit en diverse dojo’s een stage of les te geven. Ontzettend warm maar leuk om te doen omdat Aikido de 2e vechtsport in de Filipijnen is. In juni was sensei hier weer en er waren erg mooie examens te zien.

Seminar Albert Stevense (5e Dan), in de zusterdojo Cabuyao (Filipijnen)

In de tussentijd is met een beetje financiele steun en hulp van Kyorakukan Aikido in Nederland een zuster Dojo in Cabuyao op de Filipijnen geopend. Zoals verwacht na had deze dojo al na enkele maanden over de 20 leden!

Strandtraining 2017

In juli gaf Gary Boaz een stage en bezochten we de naamgever van onze Dojo Suganuma Shihan tijdens een stage in Amersfoort. We openden het nieuwe seizoen met een strandtraining in Kijkduin, iets wat we al jaren doen net zoals het afsluiten van het seizoen op landgoed Amelisweerd.
In oktober bezochten enkele leden van ons de stage van Shishiya Shihan in Dillingen Duitsland en namen hun fel begeerde Yudansha diploma in ontvangst. In november was een kleine delegatie van onze Dojo aanwezig op het feest ter gelegenheid van Shishiya Shihan zijn verjaardag in Plzen, Tsjechië. Peter Duwe sloot het seizoen af met een goed bezochte stage in Houten.

Naast alle mooie aktiviteiten was er soms minder leuk nieuws.

Zo moest een van de mede oprichters van Kyorakukan Hans van der Veer afscheid nemen omdat hij voor zijn werk ging verhuizen. Moesten we noodgedwongen onze Dojo opgeven in Zundert welke al 17 jaar oud was, en na 11 jaar leraar en bestuurslid moest Nicole haar hakama en boken in de (tatami) ring gooien. Zelf werd ik gevloerd door een long embolie maar voor het nieuwe jaar ziet het er weet beter uit en kunnen we de draad weer op pakken en Tomas gaat proberen de Dojo van Zundert op een nieuwe locatie voort te zetten.

De officiële erkenning van onze aikidobond Enbukan

Op de valreep van het einde van het jaar bereikte ons het nieuws dat onze bond Enbukan Aikido na 7 jaar geduldig eraan te hebben gewerkt, Aikikai hombu Dojo erkenning heeft gekregen! Dit is natuurlijk ontzetten mooi nieuws om dit jaar mee af te sluiten! Een mooi kerst kado voor alle Enbukan leden!!

Ook voor 2018 hebben we nu al wat stages en aktiviteiten op de planning staan. In maart Horice, en de 4 stijlen stage met 3 geheel nieuwe en onbekende vormen, in juni zal Shishiya Shihan weer een stage verzorgen en komt Jimmy Larsson een stage geven. Staan als vanouds Amelisweerd en de strandtraining in Kijkduin weer op de agenda maar ook de stage in Dillingen.

Het jaar zit er bijna op. Ik wens iedereen hele fijne feestdagen toe en een gezond en gelukkig 2018!
En mijn dank gaat uit naar alle bestuursleden van zowel Enbukan als Kyorakukan, alle leraren en assistenten, mijn Deshi en alle leerlingen en iedereen die ook maar op welke manier dan ook betrokken zijn met het wel en wee van Kyorakukan.

Alle goeds!

Albert